De dominantie van Apple en Samsung op de smartphonemarkt kalft geleidelijk af. Concurrenten als Lenovo, LG en Xiaomi knabbelen aan het marktaandeel van beide fabrikanten.
Samsung en Apple zijn samen goed voor bijna 36 procent van het aantal verscheepte smartphones in het derde kwartaal, blijkt uit schattingen van marktonderzoeker IDC.
De Zuid-Koreaanse fabrikant neemt daarbij bijna een kwart van de markt voor zijn rekening, terwijl Apple, dat in september de iPhone 6 onthulde, goed is voor een marktaandeel van 12 procent.
Anderhalf jaar geleden hadden beide telefoonmakers nog de helft van de markt in handen.
Met name Chinese smartphonemakers als Lenovo, Huawei en Xiaomi hebben rasse schreden gezet, voornamelijk door veel telefoons te verkopen op de snelgroeiende Chinese markt. Xiaomi ging onlangs zelfs Samsung voorbij als grootste smartphoneverkoper in China.
Xiaomi nog onbekend in Europa en VS
Xiaomi, het jonge bedrijf van oprichter Lei Jun, staat voor het eerst in de top 5 van IDC dankzij het succes van het vlaggenschip Mi4, dat in augustus in de verkoop ging. In Europa en de Verenigde Staten is Xiaomi nog steeds een relatief onbekende smartphonefabrikant. Slechts 3 jaar geleden bracht het bedrijf voor het eerst een smartphone uit.
Dat we Xiaomi nog niet kennen is niet zo vreemd, in het tweede kwartaal van dit jaar werd 97 procent van de toestellen in China verkocht. In de tweede helft van dit jaar wil Xiaomi de smartphonemarkt van Indonesië, Mexico, Rusland, Thailand en Turkije gaan veroveren.
Samsung blijft de grootste
Hoewel het marktaandeel van Samsung slinkt, blijft de Zuid-Koreaanse elektronicagigant met afstand de grootste smartphonemaker ter wereld. In het derde kwartaal verscheepte Samsung naar schatting 78,1 miljoen slimme telefoons.
De totale markt voor smartphones blijft nog steeds groeien. In juli, augustus en september van dit jaar werden er volgens IDC ruim 327 miljoen exemplaren naar winkels verzonden. Dat is ruim een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De groei gaat echter wel steeds trager. "We zijn eindelijk op het punt dat ontwikkelde markten ééncijferige groei laten zien, terwijl opkomende landen gezamenlijk met meer dan 30 procent groeien", zegt analist Ryan Reith van IDC.
"Dit is goed nieuws voor de totale verkopen, maar de uitdaging is hoe geld te verdienen aan apparaten die snel bulkgoederen worden. Afgezien van Apple, worstelen veel fabrikanten hiermee."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl